Материалы конференции по Аутизму, которая состоялась 16 марта 2010 г. в Киеве.
АУТИЗМ?
16 mars 2010
Dr. Eric Willaye
Administrateur - Fondateur
Président du Conseil scientifique
SUSA МONS BELGIQUE
Ми могли б досягти більшого, якби вірили в те, що менше неможливо
Антуан Кондорсе SOMMAIRE
Зміст
А1 АУТИЗМ?
A2 Специфічні труднощі у навчанні людей з аутизмом
A3 Eфективність раннього та інтенсивного втручання
A4 ABC
A5 Майстер-план : Діти (люди) з ознаками аутизму можуть навчитися
A6 Дитина-аутист може навчатись … - Як це сказати
A7 Розвиток автономії
A8 Розвиток у вільний час
Навчити гратись самостійно
A9 Складнощі в поведінці
A10 Важливо нагадати, щоб завершити
A1 АУТИЗМ?
1-Увага: Слова, які ми використовуємо далі за текстом, широко вживані, та вони мають виключне значення та силу.
2-Це основний момент, про який ми повинні завжди пам’ятати, коли ми опікуємося людьми ураженими аутизмом, або просто зтикаємося з ними...
3- Уважно подумайте про це ще й тому, що йдеться про людей (і особливо дітей) вражених аутизмом.
4-Дуже важко переконати людей в тому, що тут можна досягти надзвичайних результатів, але це потребує, багато, дійсно багато часу, і вимір йде на роки…
Людина вражена аутизмом:
4.1*наполегливої та методичної праці в:спеціалізованих установах; сім’ях;
4.2* це стосується не лише самих людей вражених аутизмом, але й їх оточення в широкому розумінні: сімей, друзів, знайомих та ін...
Людина вражена аутизмом:
5 має виключну візуальну пам’ять ...Так він звичайно запам’ятає! Але невідомо що саме він запам’ятає!!! (Слухова пам’ять: тільки рими та мелодії)
6 абсолютно позбавлена уяви,
7 не любить змін, та віддає перевагу усталеному порядку. (ненавидить сюрпризи та здивування… це дуже шкодить !!!)
8 не визнає та не вживає звичайних для нас поведінкових та соціальних ознак
9 не дивиться на свого(свою) співрозмовника, коли розмовляє з ним(нею). *...(моргання ока)
10 не показує рyкою чи пальцем на те, чого бажає або про що говорить...
11 нікому не співчуває”
Людина вражена аутизмом:
12 Тому що ви повинні завжди пам’ятати про те, що люди, вражені аутизмом, не люблять змін, якщо ми забудемо про це, ми дуже швидко зруйнуємо те чого досягли. Адже необхідна співпраця, і навіть скорше за все - сінергія, тобто сумісні зусилля двох сторін...
13…. І це характерно для людей вражених аутизмом.
Легко сказати, але дуже важко робити це постійно.
1 A2 Специфічні труднощі унавчанні людей з аутизмом
2 Під час нормального розвитку
2a Труднощі в навчанні людей з аутизмом
3 - Імітація - найважливійший інструмент у навчанні
- допитливість та вивчення оточуючого світу
- Швидка пристосованість до процесу навчання
- Слухова па'мять - також прекрасний інструмент..
3a) Люди з ознаками аутизму повинні вивчати практично все.
Вони не мають природної уявиj, імітації або здатності до узагальнення;
З іншого боку, вони мають надзвичайну візуальну па'мять; ...але…звукова па'мять обмежена дитячими римами та пісеньками...
4 Персональна мотивація - це важливий стимул до навчання; діти виражають себе у своїх бажаннях;
4a) Ці люди не розуміють що може бути цікавим у навчанні. У них нема мотивації, або бажань;
5 Мова – це полегшення у навчанні. Деякі види навчання не потребують особливої стратегії: прояву почуттів, здатності обирати, рухових маніпуляцій...
5a) Мова часто є проблемою. Люди з аутизмом повинні вивчати все, використовуючи чіткі та структуровані стратегії...
6 Інструменти пізнання, які допомагають у навчанні (пам’ять, визначення відмінностей, класифікація, вирішення проблеми, узагальнення) – у цьому нема обмежень
7 В цілому немає необхідності у специфічних стратегіях . Час їхнього навчання довготривалий та важкий, намагайтесь навчати їх прямолінійно та регулярно
8 Вивчаються природні здібності (спостерігаючи за тим, що і як одночасно роблять інші)
9 З іншого боку, люди з аутизмом мусять отримувати переваги від специфічних стратегій в усіх видах навчання
10 Існує відома хронологія в поведінці та здатності до отримання знань
11 Будь яка набута здібність частіше за все утримується і не втрачається з часом та лише збагачується
12 Отримання рідко має регресивні періоди
13 Пункти 10,11,12 не відносяться до людей з аутизмом.
Будь яка набута здатність повинна повторюватись знову та знову та має бути перевірена (хто, з ким, де, як; і так все, що було вивчено у структурованому оточенні має бути узагальнене у природному середовищі).
A3 Eфективність раннього та інтенсивного втручання
1- Моменти, на яких треба зосередити увагу, коли мова йде про ефективність втручання
Люди з аутистичними особливостями повинні отримувати переваги від довготривалого та інтенсивного навчання
2- Раннє втручання обумовлене тим, що мозок залишається дуже гнучким у віці від 2 до 5 років
3- Інтенсивність (20 - 25 год./тиждень до 40 - 1 - 2 років і більше)
4- Безпосереднє втручання у розвиток дитини
5- Зміст навчання
5.1 - розвиток уваги
5.2 - навчити як гратись
5.3 - розуміти та використовувати мову
5.4 - навчити імітувати
5.5- взаємодіяти соціально
5.6- Потреба у підтримуючому навколишньому середовищі та загальних стратегіях, тобто : навчити діяти у структурованому контексті та перенести цей досвід у природнє середовище
5.7- Потреба у передбачуваності (без здивування)
5.8-Структуровані програми
5.9- Візуальні ключі
5.10- Співучасть та взаємні спільні дії з батьками
6 Methodology - Working Context
- Викладацький підхід і поняття структури (Шоплер 1980)
- Поведінковий підхід
- Essais Distincts – Відмінні особливості ессе (Ловаас 1987)
- PECS (Бонді і Фост 1994)
- ABA : "Розуміти до чого призведе (або не призведе) придбання нових навичок
7- Отримані результати
7.1 - Збільшення темпів розвитку
7.2 - Зменшення проблем у поведінці
7.3 - Значне підвищення IQ
7.4 - Значне покращення мови, 73% дітей досягли рівня функціональної мови (приблизно у віці 5 років)
7.5 - Покращення соціальної поведінки
7.6 - Зменшення симптомів аутизму
7.7 - Результати отримані протягом 1 чи 2 років раннього інтенсивного втручання
7.8 - Переваги, які необхідно підтримувати наприкінці періоду втручання
A4 Оцінки Поведінка Результат >>>> Ефект
1.Ситуація, в якій мала місце та чи інша поведінка : Де, коли, з ким
2.Це ті моменти, які передували виникненню такої поведінки
3.Обставини, за яких виникла така поведінка
4.Що робить дитина
5.Як ви реагуєте, коли стикаєтесь з такою поведінкою дитини?
6.Як реагують інші на таку поведінку дитини
7.Результат : Це можлива перевага для дитини або для вас
8.Мати готує на кухні стіл
9.Мері сидить за столом
10.Мері плаче,вона хоче, щобїй дали печиво
11.Мати повторює декілька разів : “печива нема"… Мері перестає плакати… >>> Така її поведінка буде повторюватись не так часто
12.Мати дає Мері печиво, щоб та припинила плакати… З цього Мері зробить висновок, коли я плачу я перемагаю >>> Така її поведінка буде повторюватись частійше й частійше
A5 - Діти (люди) з ознаками аутизму можуть навчитися як допомогти вашій дитині? Майстер-план, спрямований на те, щоб допомогти дитині з аутизмом навчитися чомусь новому
1-Спостереження:
Його здібності и труднощі; його поведінка (як він реагує на ті чи інші події, явища) у школі та вдома... Його поведінки; його смаки;з ким та як він спілкується; рівень його самодостатності. Його соціальні відносини та їх наслідки
2- та їх Його соціальні відносини наслідки :
Ваші та його/ії бажання та можливості; досить просто... (мотивація); Сумісні зусилля : школа/дім...Визначення цілей: що/з ким/коли/де/ знаряддя...
3- Діяти поступово крок за кроком :
Завдання можна розділити на декілька допоміжних завдань (кроків); кожен з цих кроків буде визначатись як окреме завдання...
4- Будьте систематичними,дійте узгоджено : Ви повинні бути добре підготовленими. Не забувайте про сумісні зусілля школи \ дому \ сім’ї \…. Перевіряйте виконання кожного кроку (з ким, де, коли…)
5- Пошук підтримки: Залучайте всіх членів сім’ї, школу,спеціалістів, та організації.
6- Діяти та допомагати: Його соціальні відносини та їх наслідки. Абсолютно ліквідувати все, що не треба…… об'єкти, слова ... все, дійсно все ! ! !
A6 Дитина-аутист може навчатись … (1 of 2)
Спілкування важливе для навчання - це очевидно
Як це сказати: Заволодій його увагою. Стань попереду нього, торкнись руки, обличчя,. Пристосуйся до його мови
Уникай : Див T17
виразів чи синонимів
З чого почати, якщо (А) дитина не вміє говорити
Вибери серед "альтернативних засобів спілкування" те, що дасть йому мажливість виразити себе :
його потреби, його переваги , його бажання, його почуття…
Приклад : від найбільш конкретного до найбільш абстрактного. Піктограми та описання піктограм
записані слова…записані реченняу постійному розвитку. Ex : бінарні (так/ні) системи
A6 T17 ПРАВИЛА
A6 T17 ПРАВИЛА Як це сказати Уникати
1 Завдання мають бути короткими та точними
8 Заходить Лола : ми їмо 15 Лола, дорогенька, час їсти Мама приготувала тобі те що ти любиш
2 Обирайте прості слова, знайомі та звичні в залежності від обставин
9 Відкрий свій йогурт 16 Зніміть кришечку
3 Уникайте ілюстрованої мови 10 Ви йдете спати : ви втомились
17 Ви йдете спати. Ми йдемо до вашої спальні. Якщо не будеш спати "прийде Бабай"
4 Використовуйте правильний хронологічний порядок
11 Спочатку ви чистите зуби і потім ви йдете спати 18 Перед тим як піти спати треба почистити зуби
5 якщо вам необхідно повторити завдання ви повинні використовувати ті ж самі слова
12 Що ви хочете випити Що ви хочете випити 19 Що ви хочете випити ? Хочете пити ? Води, соку ? Хочете щось випити ?
6 У навчальній ситуації, робитиуникайте зауваження
13 Збери головоломку Якщо дитина не допоможи їй справляється 20 Зберіть головоломку. Будьте терплячими! О, поглянь, йде дощ!
7 При можливості формулюйте ваші завдання в позитивній манері Скажіть дитині що ви очікуєте
14 Залишайтесь сидіти на вашому стільці 21 Не йдіть із-зі столу
Tak - Ni Треба ~ Можна ~ Не Можна
A6 - Дитина-аутист може навчитися …
Очевидно, що спілкування дуже важливе для навчання (2 з 2)
Як це сказати (див 1 з 2)
Як почати якщо дитина (В) вміє говорити. Розвивати її мову
Навчіть дитину, що можливість говорити дає можливість вибору,покажіть їй знання, труднощі, переваги,,,,
Завдання : виберіть реалістичне завдання, сир, желе (вона любить сир, але не любить желе)
Дія Забрати зі столу все зайве
Підготувати два шматочки хліба : один намазаний сиром, інший - желе. Подайте тарілку з двома шматочками і запитайте : "Що ти хочешь ?"
Так : нагорода : якщо він зробить хороший вибір, дайте йому шматочок з сиром
Ні : Якщо він зробить помилку : дайте йому шматочок з желе у постіль
Допомога
A7 - Розвиток автономії
1-Чому : втрата часу - запам'ятовувати якомога більше щодня
Автномія = свобода = спокій
2-Як : погане заради кращого
'Ризикуйте; зніміть з велосипеда два малих колеса
3-Приклад : Амелія вчиться їсти самостійно
4-Ми помічаємо, що звичайна їжа шкодить Амеліїї, вона любить
карамелевий крем
5-Завдання : розпочати, вибрати карамелевий крем
6- Кроки : 1. візьміть ложку в руку (Амеліє вже вміє це робити)
2. покладіть їжу на ложку
3. Відправте ложку до рота. З нову наповніть ложку їжею
7- Дії : Пристосування до навколишнього середовища
Взяти більшу ложку, щоб можно було краще її втримати
столові набори, що не сковзаються, починаємо з 3,,,мотивації
8- Допомога Фізичне спрямування. Наповніть ложку та допоможіть Амелії взяти її до рота поступово зменшуйте допомогу . Прим : Деякі аутисти не витримують присмаку металу у роті
A8/1- Розвиток у вільний час
1-Чому : дуже важливо для соціального розвитку дитини, але це не добровільно. Необхідна гра чи якась інша розвага
2-*знання та зосердженість
3-*легкі рухи
4-*здатність робити вибір
5-*та приймати соціальні відносини
6-Ігри будуть сприяти розвитку
але для початку необхідно мати відповідні навики
7- Як : Виберіть той вид діяльності, який подобається дитині
її знанням та вмінням
8- Обмежте активність у часі
9- Спростіть правила гри
10-При необхідності обмежте кроки
11-Візуалізуйте правила та кроки
A8 Ясний і простий
A8/2 -12 Навчити гратись самостійно
13-Чому : Для дитини аутиста це однаково важко та важливо
14- Незалежність для дитини та вільний час для батьків
15- Як : Поступово зменшуйте увагу до дитини
16- Поки дитина контролює свою діяльність : грайтесь разом з нею поступово
віддаляючись від неї але продовжуючи її стимулювати
та підтримувати
17- Нагорода коли дія буде виконана
18-Не виправляйте помилки під час гри, хоча виправлення
дуже важливі, але зробіть їх наприкінці гри
19-Компьютери та інтернет привабливі для аутистів
тому що вони залишаються в цьому оточенні і
20-можуть працювати в тому темпі, який їх цілком задовольняє
A9 - Складнощі в поведінці
1- Чому діти виявляють складнощі у поведінці ?
2- Складнощі у поведінці - аутизм - це не причина, складнощі у поведінці - це наслідки аутизму
3-Спостереження Виникає питання :
4 чи розуміє ваша дитина чого ви очікуєту від неї ?
5 Чи здатна ваша дитина зрозуміти що від неї очікують ?
6 Чи розуміє ваша дитина що вона робить щось не так ?
7 Проаналізуйте обставини
8 Заволодійте увагою дитини
9 Дія-1
10- Y випадку невеликої чи великої кризи : 14
11 *станьте перед нею\ним
12 *торкніться рук, обличчя
13 *спокійно поговоріть з ним\нею
Дія-2
14-Працювати треба глибоко
15- Можливо ваша дитина не вчиться з досвіду
16- Будьте терплячими, наполегливими та реалістичними
17- Не сприймайте його персонально- працюйте з ним поруч
18- Остерігайтесь покарань та вимов
19- Важливо нагадати, щоб завершити T25
T25 1 Як допомогти : є декілька способів допомоги
2 Фізична допомога : Торкніться рукою до дитини і допоможіть йому виконати
очікувану поведінку. Станьте позаду дитини, візьміть його(неї) за руку, і допомагайте тримати олівець поки дитина малює
3 Допомага жестами : Ведіть рукою чи тілом у напрямку запропонованого руху. Покажіть пальцем кнопку, яка вказує на промивку водою, щоб нагадати, що треба змивати після туалету.
4 Словесна допомога : Дайте словесну команду дитині, щоб допомогти йому (їй) зрозуміти яких дій від нього (неї) очікують.
Скажіть : "Візьми мило" у цьому випадку важливо говорити коротко і чітко
5 Демонстрація допомогa : Чітко вказати дитині, що вона повинна зробити. Чистіть зуби, щоб дитина це бачила - це допоможе зрозуміти що треба робити та як
6 Візуальна допомога : Показуйте дитині фотографії, піктограми (сценарій) очікуваної поведінки, послідовність дій, які потрібно виконати.
Дайте йому додаткові візуальні засоби. Пост авте (ставте) столові приладдя, таким чином, щоб допомогти визначити де ставити приладдя
7 Змішені засоби : Декілька засобів можна дати одночасно, щоб допомогти дитині реалізувати той чи інший вид діяльності; заховати іграшки, поєднуйте словесні засоби і одночасно грашок показуйте рукою чи пальцем місце на полиці для розташування іграшок